کدینگ حسابداری چیست؟ انواع کدینگ در حسابداری حسابداران خبره

کدینگ حسابداری چیست؟ انواع کدینگ در حسابداری حسابداران خبره حساب هایی که برای اداره دارایی و سازمان امور مالیاتی تنظیم می شوند اهمیت زیادی دارند و نتیجه عملکرد آن ها باید به این سازمان ها ارائه گردد.امیدواریم از مطالب این مقاله (کدینگ حسابداری چیست ؟) بهره ی کافی دوره حسابداری در تبریز را برده باشید. کدینگ حسابداری جهت سهولت در ثبت حساب ها، شناسایی بهتر و ساده تر کردن حساب ها کاربرد دارد. کدینگ حسابداری فرآیند دسته بندی، مرتب سازی عناوین امور مالی شرکت ها و سازمان ها می باشد.

  • یک نرم افزار حسابداری استاندارد، می تواند  کدینگ استاندارد را تعدیل و تنظیم کند.
  • طراحی کدینگ حسابداری، به صورت درختی بوده و در طی دوره های آموزش حسابداری، به صورت مفصل با آن آشنا خواهید شد.
  • علاوه بر این، سرعت و دقت این کار نیز با استفاده ازنرم افزار حسابداری بیشتر خواهد بود.
  • این محاسبات لازم است به شکلی از یکدیگر تفکیک شوند تا در صورت نیاز دسترسی به آنها آسان باشد.
اگر در هر کدینگ حسابداری با مشکل رو به رو شدید میتوانید به صفحه خدمات حسابداری مراجعه کنید و یا با کارشناسان حسابداری آریا تهران تماس بگیرید تا خدمات حسابداری با بالاترین کیفیت به شما ارائه دهند. فینتو سیستم حسابداری آنلاین، ابری و تحت وب برای کسب و کارهای کوچک و متوسط است. بدون نیاز به نصب و نگهداری، با کمترین هزینه و با راحت ترین رابط کاربری، امور مالی کسب و کارتان را در هر مکان و هر زمان و با هر دستگاهی مدیریت کنید.

در کدینگ سلسله مراتبی تعدادی سرشاخه و زیر شاخه وجود دارند که حروف ابتدایی مربوط به کدهای زیرشاخه‌ها با کد سرشاخه هایشان یکسان می‌باشد. اگر کدینگ حساب بر اساس حرف اول حساب باشد و دارای یک ساختار از پیش تعیین نشده باشد به آن کدینگ حفظی می‌گویند. یکی از رایج ترین و آسان ترین روش های کد‌دهی است که بر مبنای مختصر نویسی و علامت گذاری رایج زبان فارسی انجام می شود. در این روش، حرف اول کلمات را برای بازه کوچکی از کلمات به کار می برند. تحلیل و بررسی ‌های مالی جهت محاسبه میزان دارایی‌ ها و سرمایه ‌گذاری از طریق کدینگ به‌ راحتی انجام می ‌شود و شرایط برای تصمیم‌ گیرندگان داخلی و خارجی بهبود می‌ یابد. این کدینگ به صورت پی در پی بوده و پیدا کردن حساب ها با آن راحت تر است.

اهمیت و کاربرد سیستم کدینگ در حسابداری

در کدینگ حفظی کلمات و اسم‌ها به صورت مخفف نوشته می‌شوند تا تلفظ و به کار بردن آن‌ها راحت‌تر باشد. در کدینگ متوالی یا کدینگ سریالی، داده‌ها توسط دنباله‌ای از اعداد به صورت پشت سر هم کدگذاری می‌شوند. کدینگ سلسله مراتبی اشاره به نوعی از کدینگ دارد که دارای ترتیب منطقی و قابل گسترش هستند. کدینگ حسابداری یک مسئله تخصصی به شمار می‌آید و باید توسط متخصص این کار یا حسابداران و مدیران مالی با تجربه انجام شود.

کدینگ سریالی

در سیستم کدگذاری ابتدا کد حساب‌های گروه، سپس کد حساب‌های کل و پس از آن کد حساب‌های معین قرار می‌گیرد. شماره گذاری نمودار حساب‌ها شامل تنظیم ساختار حساب‌های مورد استفاده و همچنین تخصیص کدهای خاص به حساب‌های مختلف دفتر کل است. سیستم شماره گذاری مورد استفاده برای روش‌های ذخیره و دستکاری اطلاعات مالی بسیار مهم است. اولین نوع شماره گذاری برای تعیین نمودار حساب‌ها شامل ساختار آن‌ها می‌شود. یکی از بهترین راه های آموزش به کار بردن کدینگ حسابداری در حرفه ها استفاده از آموزش حسابداری درست جهت تربیت افراد با دانش خوب در این زمینه می باشد. نرم افزار ها یکی از راه های عالی برای استفاده از کدینگ حسابداری به شمار می‌آید که از جمله این نرم افزار ها می توان به نرم افزار بسیار نام آشنای اکسل شرکت مایکروسافت اشاره نمود.