کلاهبرداری پیامکی چیست؟ | راه‌های درامان ماندن از کلاهبرداری‌های پیامکی

در داستان سوم قلب شما را هدف می‌گیرند، ی،ی با توضیحاتی درباره‌ی خیریه، از احساسات افراد سوءاستفاده می‌کنند. مبالغی را از کاربر دریافت می‌کنند، که یک ریال از آن هم صرف خیریه نمی‌شود. برای جلوگیری از این کلاهبرداری، توجه داشته باشید، که کمک‌های خیریه خود را تنها از طریق نهاد‌های مطمئن به دست نیازمندان برس،د.

برای امنیت چه کنیم؟

مشتری عزیز! شما برندۀ یک دستگاه تبلت شدید، برای ارسال جایزه لطفاً وارد سایت شوید و آدرستان را وارد کنید.

از مدت‌ها قبل، چنین پیامک‌هایی به ،وان پیدا ، آثار عتیقه، به تعدادی شماره فرستاده می‌شود، تا از یک‌سو فروشنده شناسایی نشود و هم انگ قاچاقچی به این افراد بخورد.

فریب این اس ام اس ها را نخورید!

شاید فکر کنید این اس‌ ام ‌اس‌ها خیلی قدیمی شدند و این روزها ،ی پیدا نمی‌شود که گول این پیام‌ها را بخورد، ولی متاسفانه باید بگوییم کلاهبرداری پیامکی هنوز شاکیان زیادی را به اداره‌ آگاهی می‌فرستد.

کلاهبرداری پیامکی

نظر کارشناسان آثار فرهنگی تاریخی چیست؟

سلام برادر من سیدرسول هستم، چوپانم تو روستایمان. داشتم زمین شخم می‌زدم، مقداری سکه با مجسمه پیدا شد، استخاره گرفتم، به ابالفظل شماره شما خوب آمد، پیام دادم کمک کنی، بفروشی، اباالفظلی هرچه بردن، نصف نصف، تو را به فاطمه زهرا کمک کن، به ،ی نگو، اگر پلیسی بگو.

جان کلام این است که هیچ توجهی به این مدل پیامک‌ها نداشته باشید و حتی از روی کنجکاوی هم که شده ارتباطی با کلاهبرداران برقرار نکنید. همین‌طور نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • یادتان باشد شرکت‌های بزرگ و معتبر قبل از ارسال جایزه از شما اخاذی نمی‌کنند!
  • برای انتقال پول به حساب هیچ نیازی به حضور شما در کنار دستگاه عابر بانک نیست!
  • رمز اول و دوم کارت‌های اعتباری، کد CVV2 و … اطلاعات امنیتی هویتی شما هستند و نباید در اختیار افراد ناشناس قرار بگیرند.
  • رمزهای بانکی خود را به‌صورت دوره‌ای تغییر بدهید، و از اعدادی مثل شماره شناسنامه، سال تولد و سایر اعدادی که قابل حدس زدن هستند، استفاده نکنید.

نتیجه اس ام اس‌های فریب دهنده

برای اینکه شما هم خیلی راحت گول نخورید، در ادامه نمونه‌هایی از داستان‌های رایج را که برای بسیاری از کاربران پیش آمده، باهم می‌خو،م:

داستان اول

همانطور که علم و تکنولوژی هر روز پیشرفت می‌کند (برای تصدیق همین الان اخبار را روشن کنید تا گزارشی از کشف فلان دارو و آ،ین مدل ربات و … را بشنوید)، مغز این دوستان کلاهبردار هم هر روز پیشرفته‌تر می‌شود و ممکن است با ایده‌های دزدی جدید غافلگیرتان کنند. این شد که تصمیم گرفتیم، مقاله‌ای برای اطلاع‌رس، دربارۀ انواع کلاهبرداری پیامکی بنویسیم و راهکارهای در امان ماندن از این حقه‌ها را توضیح دهیم.

اس ‌ام‌ اس‌هایی از طرف چوپان دروغگو!

فیشینگ

ماجراهای کلاهبرداری پیامکی

طبق توضیح کارشناسان، این پیامک‌ها یک نمونه از صد پیامی هستند که با داستان سکه و عتیقه مردم ناآگاه را طعمه قرار می‌دهند. به این صورت که اس ‌ام‌ اس به شماره‌های مختلف (و بیشتر رُند) فرستاده می‌شود، و ،، که به داشتن آثار تاریخی علاقه‌مندند، به ،یدن آن‌ها تمایل پیدا می‌کنند و این تازه اول ماجراست.

کلاهبرداری پیامکیکلاهبردار، پیامک برنده شدن جایزه نقدی را ارسال می‌کنند و بعد برای تاثیر‌گذاریِ بیشتر، وانمود می‌کنند که نماینده شرکت‌های بزرگ و ایرانسل و همراه اول و … است. بعد از جلب اعتماد، شما را پای عابر بانک می‌کشانند تا جایزه را به حسابتان واریز کنند. به بهانۀ اینکه حساب ارزی است، از شما می‌خواهند زبان ATM را به ،یسی تغییر بدهید. کلاهبردار با استفاده از عدم آشناییِ احتمالی شما به زبان ،یسی، بعد از وارد ، مبلغ می‌گوید عدد چند رقمی را تحت ،وان کد اضافه کنید، به این صورت مثلاً مبلغ 10.000 تومان تبدیل به 10.000.873 تومان می‌شود، سپس درخواست می‌کنند تا 8 ث،ه دست خود را روی دکمۀ تایید نگه دارید. (تا شما متوجه دو مرحله‌ی تایید عابر بانک نشوید و مبلغ سریعاً انتقال پیدا کند.)

داستان سوم

سناریوی بالا کلی بود و براساس خلاقیت کلاهبرداران، این روزها داستان‌های جدید هم پیدا می‌شود. قانون شمارۀ یک کلاهبرداری پیامکی با یک پیشنهاد وسوسه‌انگیز قلاب را به سمت شما پرت می‌کنند، حالا شما با لحظه‌ای غفلت به سمت قلاب می‌روید و ،ت کلاهبردار است که با مهارت قلاب را بالا می‌کشد. این مهارت ،یبی است از:

  • قابل باور بودن داستان
  • چرب‌زب، کلاهبردار
  • برانگیختن احساسات طعمه (طوری که فرصت فکر و تصمیم‌گیری به او داده نشود)

کلاهبرداری پیامکیهمانطور که گفتیم کلاهبرداری پیامکی روزیه‌روز بیشتر می‌شود و کلاهبرداران با پیامک‌های متفاوت سعی در فریب کاربران دارند. در مواجه با پیامک‌های فریبنده، هرگز احساسی رفتار نکنید و راه‌کارهای بالا بردن امنیت را برای حفظ اطلاعات شخصی‌تان استفاده کنید. حالا که با خواندن این مقاله در این خصوص آگاهی ،ب کردید، اطرافیان خود را هم در این مورد مطلع کنید. همچنین در صورت مواجه‌شدن با چنین کلاهبردارهای پیامکی مراتب را به اطلاع پلیس فتا برس،د.




با این سناریو، کلاهبردار شما را به سایت‌ موردنظر هدایت می‌کند و می‌خواهد تا هزینه ارسال کالا را واریز کنید. شما هم که می‌بینید، هزینه ناچیز است، وارد درگاه پرداخت می‌شوید و اطلاعات کارت و رمز دوم و … را می‌نویسید.

داستان دوم

احتمالاً شما هم تا امروز از این دست پیام‌ها دیده باشید که ظاهراً از طرف یک روستایی کم‌سواد و مظلوم ارسال شده، درحالی که اگر پیگیر ماجرا شوید، پشت پردۀ داستان به قاچاقچیان آثار تاریخی می‌رسد.

پلان این کلاهبرداری به این صورت است که با کلی عرض تبریک و تهنیت، برنده شدن شما در قرعه‌کشی را به اطلاع‌تان می‌رسانند. در ادامه با ترفندهایی خاص، اطلاعات کارت بانکی‌تان را به بهانۀ واریز جایزه نقدی یا به بهانۀ گرفتن هزینۀ ارسال کالا، می‌گیرند. همانطور که حدس می‌زنید بعد از گرفتن اطلاعات، حساب‌تان خالی می‌شود.

 اصل «طعمه و قلاب» از قانون کلاهبرداری پیامکی!

نوع رایج دیگری از پیامک‌های کلاهبرداری، اس ‌ام‌ اس‌های برنده شدن پول نقد و سکه و لوازم خانگی و … است. در واقع، این حقه تا حدی منطقی‌تر از ترفند چوپان دروغگو است.

ما عشایریم، مقداری جنس پیدا کردیم، شماره‌ شما رو استخاره کردم، پیام برات نوشتم، اعتماد کردم به قرآن، اگر می‌تونی این وسایل را برامان بفروش، نصف شما، نصف ما، قرآن وکیل راسته، کاری از دستت برمیاد جواب بده

به دنبال رشد ،ب و کارتان هستید؟
ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.

ثبت نام و ارسال پیامک
ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه


منبع: https://www.melipayamak.com/blog/posts/do-not-be-fooled-by-this-sms/

در ادامه معمولاً یک شخص روستایی و ساده‌لوح را برای صحبت با ،یدار جلو می‌فرستند و آثار تقلبی را به نام اثر اصلی جا می‌زنند و متأسفانه از بین چندین مورد یک مورد گول می‌خورد. با اطلاع از کلاهبرداری، قرب، هیچ نشانه‌ای از طمع‌کار اصلی ندارد و میلیون‌ها تومان پول خود را به‌راحتی از دست می‌دهد. (حالت بدتر این است که حتی آثار تقلبی هم به قرب، نمی‌دهند و فقط در محل قرار با ضرب و شتم پولی که آن بخت برگشته برای معامله آورده را از او می‌گیرند.)

شما برنده یک سکه تمام بهار شدید!