نکات مهم قبل از نصب آسانسور

مجموعمساحت زيربنا در پروانههاي صادرشده براي احداث ساختمان در تابستان ١٣٩٩ حدود ٢٥٩٥٢ هزار مترمربع بوده است كه نسبت به فصل گذشته ٣٣,٩ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٤٦.٠ درصد افزایش داشته است. در ادامه بررسی نمودارها می توان به وضوح دید که در ادامه سال و بعد از ماههای ابان و آذر قیمت ها روند نزولی به خود گرفته و تا 30% نسبت به قیمت های ماه 7 و 8 ریزش داشته است. آسانسور(elevator) کلمه ای فرانسویست که به زبان ساده اتاقکی است عمدتا به شکل مستطیل که به آن کابین آسانسور میگویند و به افراد کمک میکند که خود یا وسایل را به طبقات بالایی و یا طبقات زیرین برسانند. البته انواع مختلفی از موتور های آسانسور بر حسب نوع سیستم محرک وجود دارد که موتور گیربکس ، موتور گیرلس و موتور هیدرولیک از رایج ترین انواع آن می باشند.

فرقی نمی کند ساختمان شما مدرن باشد یا قدیمی، در هر صورت سیستم آسانسور باید با طراحی داخلی ساختمان شما همخوانی و سازگاری داشته باشد. ۱۱- شرکت ماد آسانبر غرب ارائه دهنده خدمات فروش آنلاین قطعات آسانسور در همدان می باشد. ۴۱- شرکت فراز آسانبر قهستان ارائه دهنده خدمات فروش آنلاین قطعات آسانسور در بیرجند (خراسان جنوبی) می باشد. یکی از متداول ترین انواع گاورنر آسانسور ، مدل سانتریفیوژی می باشد. متداول ترین نوع فعال سازی ترمز ایمنی (پاراشوت) روش فعال سازی توسط گاورنر است .

اما سر انجام در سال ۱۸۰۰ میلادی تکنولوژی آسانسور پیشرفت خود را آغاز کرده تا اینکه در سال ۱۸۲۳ دو معمار انگلیسی اتاقکی ساختند که توسط نیروی بخار جا به جا میشد ولی آنچنان قابل اعتماد نبود.اما پس از آن شخصی به نام الیشا اوتیس که بنیان گذار اولین شرکت ساخت آسانسور نیز هست با طراحی آسانسوری ایمن با طراحی ترمز ایمنی که امروزه آنرا آسانسور کششی مینامیم پا به عرصه نهاد. فرایند نصب و راهاندازی این آسانسور مشابه آسانسور هیدرولیکی است و امروزه بیشتر ساختمانها و مراکز اداری از این دسته از آسانسورها استفاده میکنند. این کابل از مجموعه سیم های به هم چسبیده متشکل شده است که جریان الکتریکی از آن عبور کرده و به کابین می رسد . پس اینکه مدیر فنی تمامی ابعاد و خط گونیا و امکان اجرای نقشه را تایید کرد تیم فنی سر بند های ریل را بررسی کرده که با کلاف های اهنکشی برخورد نداشته باشد.

۲۸- شرکت شکیب اطمینان غرب ارائه دهنده خدمات فروش آنلاین قطعات آسانسور در کرمانشاه می باشد. ۴۲- شرکت هما آسانبر خاوران ارائه دهنده خدمات فروش آنلاین قطعات اسانسور در بیرجند (خراسان جنوبی) می شستی متالیفت باشد. همچنین آدرس شرکت گروه صنعتی اوج گستر یزد جهت خرید آنلاین و دریافت لیست قیمت قطعات و اجزای اسانسور نظیر ریل ، گاورنر ، پاراشوت ، ضربه گیر ، تابلو فرمان ، سیم بکسل ، زنجیر جبران ، انواع کفشک ، یوک ، فلکه هرزگرد و … با توجه به کلیت نمودار می توان متوجه شد که قیمت تابلو های گیرلسی با داشتن درایوهای قوی تر و مطرح تر بالاتر از مدل های گیربکسی بوده و اختلاف قیمت دو برابری را در طول سال حفظ کرده اند. در کنار معایب ان مزیتی که دارد این است که این آسانسور نسبت به آسانسور های کششی ایمن تر است. کاربرد و زیبایی آسانسور در کنار ایمنی آن معنا پیدا می کنند، از این رو آسانسوری را برای ساختمان خود طراحی و اجرا کنید که علاوه بر اینکه ساختمان را زیبا جلوه می دهد، افراد هنگام استفاده از آن اطمینان خاطر داشته باشند.

البته این روند نزولی قیمت بیشتر در بیرون از مرزهای ایران تاثیر داشت و به دلیل شرایط تحریم و افزایش قیمت دلار و ممنوعیت واردات در گمرکات ایران تاثیر خاصی در بازار اسانسور ایران ایجاد ننمود. همچنین آدرس شرکت تندیس صعود پارسیان جهت خرید آنلاین و دریافت لیست قیمت قطعات و اجزای اسانسور نظیر ریل ، گاورنر ، پاراشوت ، ضربه گیر ، تابلو فرمان ، سیم بکسل ، زنجیر جبران ، انواع کفشک ، یوک ، فلکه هرزگرد و …

آسانسور یک وسیله حملونقل عمودی است که موجب جابهجایی هرچه راحتتر مردم و کالاها میشود؛درواقع آسانسور به وسیله موتورهای الکتریکی باعث حرکت عمودی کابین میشوند. وزنه تعادل ضمن متعادل نمودن وزن کابین و بخشی از باری که حمل می کند باعث ایجاد کششی بین سیم بکسل و فلکه ها شده و نیروی اصطکاک مورد نیاز جهت حرکت سیم بکسل بر روی فلکه محرک را تامین می کند. موتور هیدرولیکی آسانسور نیز، پمپ روغن را به چرخش در می آورد و باعث تولید فشار در جک هیدرولیک می شود. این امر که به منظور حمایت از تولید داخلی صورت گرفته بود، اما در عمل به کمبود موتور در صنعت آسانسور و ساخته شدن موتورهای تقلبی در بازار انجامید. همچنین این قطعات لازم است دارای کیفیت مناسب باشند، چراکه همواره همراه با کابین آسانسور در حرکت می باشند. به طوری که ضربه گیر های جذب کننده انرژی آسانسور ، برای سرعت های تا یک متر بر ثانیه ، با استفاده از فنر یا لاستیک فشرده ، انرژی را جذب می کنند.

شرکت های مختلفی در زمینه نصب و راه اندازی اسانسور در تهران وجود دارند و اما یکی از حرفه ای ترین مجموعه ها در این زمینه شرکت آسانسور sumex می باشد.این شرکت ازتیم های متخصص و از قطعات کاملا اصلی جهت ساخت آسانسورها استفاده می کند.هدف اصلی این مجموعه تولید اسانسور با بالاترین کیفیت میباشد. این افزایش قیمت در آبان ماه به اوج خود رسید و قیمت آن تا دوبرابر ابتدای سال بالا رفت، اما با پایین آمدن قیمت دلار و ثابت شدن قیمت آن در کانال 25000 تومان قیمت ریل های آسانسور نیز روند نزولی پیدا کرد و در یک قیمت ثابت ماند. همچنین پوشش به هر صورتی که اجرا می شود نباید از لبه داخلی درب ها در سمت چاهک بیرون بزند و حداقل باید با لبه چهارچوب درب ها هم سطح باشد.

اتاق موتورخانه آسانسور بر حسب ابعاد و نقشه اجرایی انجام میشود و رعایت ابعاد و اندازههایی مانند حداقل فضای باز در جلوی تابلوهای کنترل آسانسور، حداقل معبر برای عبور از کنار تجهیزات ثابت، حداقل معبر برای عبور از کنار تجهیزات در حال چرخش و حداقل ارتفاع موتور خانه در نواحی تردد باید در نظر گرفته شود. مکانی که آسانسور در آن نصب می شود قبل از شروع به کار آسانسور باید از نظر ایمنی بررسی گردد، خصوصاً در ساختمان های قدیمی که مقاومت آن ها نسبت به ساختمان های نوساز کمتر است. امروزه کاربرد آسانسور در صنعت ساختوساز زیاد شده است و طبق قوانین استاندارد جهانی تمامی ساختمانها موظف به راه اندازی آسانسور هستند. محل قرار گیری تابلوفرمان معمولا در موتورخانه است . این آسانسور فاقد موتورخانه میباشد زیرا موتور و تابلو فرمان آسانسور در کابین قرار میگیرد همچنین این آسانسورها هیچ محدودیتی از لحاظ ارتفاع ندارد و هزینه تعمیر و نصب این آسانسورها بسیار پایینتر از آسانسورهای مدرن و هیدرولیکی میباشد.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با برخی از مهمترین و کاربردی ترین قطعات آسانسور آشنا کنیم با ما همراه باشید. عمدتا قطعات وارداتی آسانسور با توجه به کیفیت و مرغوبیت بالایی که دارند، دارای عمر طولانی تری بوده و قیمت آن ها نسبت به قطعات داخلی آسانسور ، بیش تر می باشد. در صورتی که ساختمان در حال احداث باشد و دسترسی دقیق به ابعاد مورد نیاز چاهک امکان پذیر نباشد، نقشه های “تیپ طبقات شامل پارکینگ، زیر زمین و همکف”، “مقطع از چاهک آسانسور با ذکر اندازه های کامل از کف چاله آسانسور تا زیر سقف موتورخانه” و “پلان پشت بام ساختمان در محدوده چاهک آسانسور به منظور بررسی تأسیسات و تجهیزات احتمالی موجود در اطراف چاهک” مورد نیاز است.

تعمیر اسانسور

همچنین آدرس شرکت شرکت تعاونی ۳۰۴۲ تی تو ملکشاهی جهت خرید آنلاین و دریافت لیست قیمت قطعات و اجزای اسانسور نظیر ریل ، گاورنر ، پاراشوت ، ضربه گیر ، تابلو فرمان ، سیم بکسل ، زنجیر جبران ، انواع کفشک ، یوک ، فلکه هرزگرد و … همچنین آدرس شرکت ارس آسانبر آتروپات جهت خرید آنلاین و دریافت لیست قیمت قطعات و اجزای اسانسور نظیر ریل ، گاورنر ، پاراشوت ، ضربه گیر ، تابلو فرمان ، سیم بکسل ، زنجیر جبران ، انواع کفشک ، یوک ، فلکه هرزگرد و … همچنین آدرس شرکت اوج فراز اروند جهت خرید آنلاین و دریافت لیست قیمت قطعات و اجزای اسانسور نظیر ریل ، گاورنر ، پاراشوت ، ضربه گیر ، تابلو فرمان ، سیم بکسل ، زنجیر جبران ، انواع کفشک ، یوک ، فلکه هرزگرد و … با ادامه کمبود مواد اولیه و افزایش تدریجی قیمت دلار از ابتدای فصل تابستان شاهد افزایش قیمت تدریجی و آرام در قیمت موتور آسانسور خواهیم بود.

در سال 1399 با شروع و گسترش کرونا در جهان و تعطیلی صنایع در اکثر کشورها، بهای فروش برخی اقلام آسانسوری به دلیل نبود تقاضای خرید روند نزولی پیدا کرد. ترمز ایمنی که به نام پاراشوت شناخته میشود از مهم ترین بخش های آسانسور است که قادر است توسط فک هایش کایین را از حرکت روی ریل بازدارد،.پاراشوت به این صورت عمل میکند که به محض افزایش بیش از حد سرعت کابین گاورنر از حرکت می ایستد و توسط سیم بکسلی که گاورنر و پاراشوت را به هم متصل میکند اهرم پاراشوت را میکشد و فک های پاراشوت را به هم نزدیک میکند،در این زمان بر اثر وزن کابین و سطح تماس فک ها با ریل کابین می ایستد. اما اگر شرایط اقتصادی مد نظر باشد، می توان تنها یک آسانسور با ظرفیت حمل ۲۵۰ الی ۳۰۰ مسافر نصب نمود.

قطعات اسانسور

آسانسورها باید مجهز به سیستم هشدار عملکرد باشند تا در مواقع خطر با اعلام هشدار از ایجاد خطر جلوگیری کنند. موتور های گیربکس ساسی و سیکور ایتالیا که با رنگ زرد و سبز در نمودار مشخص است از ابتدای سال با قیمت های 28 و 22 میلیون تومان فروخته شده و در مهرماه با افزایش بیش از 3 برابری قیمت آنها به 98 میلیون تومان و 84 میلیون تومان افزایش پیدا کرده اند. بیشترین نگرانی و دغدغه ای که هنگام نصب آسانسور بدان توجه می شود امنیت و ایمنی آن است. مرحله راه اندازی وتحویل آسانسور.

وجود یک منبع برق اضطراری که بطور خودکار قابل شارژ بوده ودر هنگام قطع برق حداقل یک لامپ یک واتی را به مدت یک ساعت روشن نگهدارد ضروری است. این قطعه به طور مستقیم با ریل دردسترس است و وظیفه هدایت کابین و وزنه تعادل دارد. این قطعات در هر دو طرف و در بالا و پایین بر روی کادر وزنه تعادل و یوک کابین نصب می کردد ، با ریل ها در تماس هستند و با حرکت در امتداد آنها کابین و وزنه تعادل را هدایت می کنند . با توجه به نمودار نشان داده شده در طول سال 1399 می توان دید که با افزایش قیمت دلار در بازار، قیمت موتور آسانسور نیز افزایش داشته است، اما این افزایش قیمت کاملا همسان با افزایش قیمت دلار در همه مدل ها نیست. آپارتمان های ۳۰ طبقه یا بیشتر به تعدادی آسانسور با شفت های چندگانه در سطوح مختلف نیاز دارند تا مسافران را به بالاترین نقطه ساختمان منتقل کنند.

گاورنر پاندولی دارای اهرمی در قسمت میانی بوده و در دور محور آسانسور ، نوسان دارد و صرفا زمانی که آسانسور شتاب بیش تری بگیرد، نوسان اهرم بیش تر می شود و با تحریک میله محرک ، زبانه پایینی اهرم از طریق درگیری با چرخ آن، موجب متوقف شدن کابین آسانسور می گردد. ۳۵- شرکت تندیس بالابران آریو برزن ارائه دهنده خدمات فروش آنلاین قطعات آسانسور در یاسوج (کهگیلویه و بویراحمد) می باشد. ۶۵- شرکت شاهین سازه هامون ارائه دهنده خدمات فروش آنلاین قطعات آسانسور در زاهدان (سیستان و بلوچستان) می باشد. ۱۹- شرکت دیبا صعود عرش آسمان ارائه دهنده خدمات فروش آنلاین قطعات آسانسور در کرمان می باشد. فروش انواع قطعات و تجهیزات آسانسور به صورت تک و عمده در سراسر کشور مانند موتور گیرلس زیلابگ، موتور گیرلس بلولایت، ریل، درب اتوماتیک، درب کابین و غیره.

انواع اسانسور

از ماه آبان با شیب ملایم کاهشی در قیمت تابلو فرمان ها مواجه بوده ایم که تا انتهای سال ادامه داشته است. با توجه به اینکه اکثر ساختمان های مسکونی در کشور 4-5 طبقه بوده و بیشتر آسانسور های آنها 6 نفره می باشند، به نوعی قیمت موتورهای 6 نفره معیار و ملاک سنجش بوده و رقابت سنگینی در بین تولید کنندگان خارجی و داخلی موتور برقرار می باشد. ۲۱- شرکت گیل فرازان خزر ارائه دهنده خدمات فروش آنلاین قطعات آسانسور در رشت (گیلان) می باشد.