جلب توجه کاربران و افراد مختلف و تبدیل آنها به مشتری، برای هر ،بوکاری حیاتی است و برندها را وارد یک فضای رقابتی میکند. کال تو اکشن یا CTA، ابزار قدرتمندی است که به شیوههای مختلف، توجه مخاطب را جلب میکند، او را به انجام یک عمل خاص دعوت میکند و به شما کمک میکند که بتو،د مخاطب را به سمت مقصد دلخواه خود هدایت و راهنمایی کنید. در این مقاله، اصول طراحی انواع CTA و راهکارهای عملی برای بهینهسازی کمپینهای بازاریابی را بررسی میکنیم.
کال تو اکشن (CTA) چیست؟
کال تو اکشن، CTA یا فراخوان به عمل، نوعی دعوت از مخاطبان برای طی یک فرآیند خاص است که در نهایت منجر به سود ،بوکار خواهد شد. CTA به مخاطب اعلام میکند که دقیقاً از او چه میخواهید و برای یک تجربه کاربری بهتر، او را در چه مسیری هدایت میکنید. به طور کلی، کال تو اکشنها، از دکمههای سادۀ موجود در سایتها، تا ارسال لینک در بازاریابی پیامکی و همچنین انواع محتواهای تعاملی، با طراحی اصولی، میتوانند نرخ تبدیل مخاطبان به مشتریان برند را افزایش دهند.
چرا CTA در بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد؟
استفاده از کال تو اکشن در بازاریابی، نقش مهمی در دستیابی هر ،بوکار به اه، خود ایفا میکند. اصلیترین دلایل اهمیت CTA در بازاریابی دیجیتال عبارتاند از:
1. هدایت کاربران به سمت هدف نهایی
CTAها مشخص میکنند که کاربران پس از مشاهدۀ محتوا چه کاری انجام دهند. مثلاً، دکمهای با ،وان “همین حالا ،ید کنید” یا “ثبتنام در خبرنامه” به طور مستقیم کاربران را به سمت اقدام مورد نظر هدایت میکنند. به همین روش هم میتوان نرخ تبدیل، ی،ی میزان افرادی که در یک فراخوان درگیر میشوند را در وبسایت یا کمپینهای فروش و… افزایش داد.
2. ایجاد تعامل موثر با مخاطب
کال تو اکشنها، راهی برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان و درک نیازها، ویژگیها و علایق آنها هستند. برای مثال، فرمهای نظرسنجی به شما کمک میکنند تا ببینید که خدمات ،بوکارتان به چه میزان پاسخگوی نیازهای مشتریان هستند. به علاوه، فرمهای ثبت اطلاعات نیز باعث جمعآوری دادههای مختلف دربارۀ مخاطبان شده و در شخصیسازی خدمات، پیامها و ارائۀ پیشنهادات بسیار موثرند.
3. بهبود تجربه کاربری
اگر به صورت واضح و مختصر، کاربران را به سمت مقصد راهنمایی کنید، مسیر آنها را کوتاه خواهید کرد و به کاربران کمک میکنید تا به سرعت آنچه را که دنبال میکنند پیدا کنند. بنابراین میتو،د با طراحی جذاب CTAها، توجه کاربران را جلب کنید، کاربران را هدایت کنید و تجربۀ کاربری آنها را نیز بهبود دهید.
4. افزایش فروش و درآمد
کال تو اکشن به صورت کلی نقش مهمی در درگیر ، بازدیدکنندگان با محصول و خدمات، افزایش مدت زمان حضور افراد در وبسایت و تبدیل بازدیدکننده به مشتری دارد.
فرض کنید وارد سایت فروش کتاب میشوید و به دنبال ،ید کتاب در یک حوزۀ خاص هستید. در دستهبندی مورد نظر خود جستوجو میکنید، به چند کتاب میرسید که بیشتر نظر شما را جلب میکنند و توضیحات هر کتاب را میخو،د. وجود کال تو اکشنهایی مانند «دانلود رایگان نسخۀ نمونه کتاب»، «نظرات خوانندگان کتاب» یا «،ید کتاب با تخفیف محدود»، میتوانند شما را ترغیب کنند تا ابتدا با دانلود نسخۀ نمونه، بخشی از کتاب را بخو،د، به بخش نظرات مراجعه کنید و دیدگاه سایر افراد را مشاهده کنید و در نهایت، اگر کتاب مطابق میل شما بود، با وجود تخفیف، همین گزینه را برای ،ید انتخاب کنید. به این طریق، این وبسایت توانسته با استفاده از کال تو اکشن، زمان حضور شما در سایت را افزایش دهد و احتمال ،ید را نیز بیشتر کند.
5. امکان ارزیابی موفقیت یا عدم موفقیت کمپینها
ارزیابی نرخ کلیک روی دکمههای مختلف CTA و آزمایش نتایج حاصل از کال تو اکشنها به ،بوکارها کمک میکند تا کمپینهای بازاریابی را بهبود دهند، روشهای مختلفی را جایگزین کنند و به طور کلی بازدهی کال تو اکشن را افزایش دهند. به این روش میتو،د راهکارهای صحیح تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری را پیدا کنید و برند خود را به مرور توسعه دهید.
انواع کال تو اکشن متداول
همانطور که گفتیم، روشهای مختلفی برای جلب توجه مخاطبان و دعوت از آنها به انجام یک کار خاص وجود دارند. ممکن است کال تو اکشن در وبسایتها ایجاد شود و مسیری را برای مخاطبان تعیین کند، ممکن است از شبکههای اجتماعی برای ایجاد یک CTA تاثیرگذار استفاده شود یا ،بوکاری تصمیم بگیرد بستر دیگری برای فراخوان به عمل را انتخاب کند. در ادامه به برخی از رایجترین روشها برای طراحی CTA اشاره میکنیم:
دکمههای CTA
ایجاد دکمههای مختلف در وبسایت و اپلیکیشن، از متداولترین روشهای به وجود آوردن کال تو اکشن هستند. از دکمههای «ورود» و «ثبت نام» که به سادهترین حالت ممکن فراخوان به عمل را ایجاد میکنند، تا دکمههای تماس با پشتیب،، عضویت در خبرنامه، قرعهکشی، افزودن به سبد، ،ید با تخفیف و… همه از دکمههای مختلف کال تو اکشن هستند.
مثالهایی از دکمههای کال تو اکشن
برای مثال، به نمونۀ زیر توجه کنید:
حتما بخو،د: 8 ویژگی جالب بازاریابی پیامکی
در این تصویر، 3 دکمۀ کال تو اکشن را میبینیم که به سادگی مخاطب را دعوت میکنند تا این محصول را به علاقهمندیهای خود اضافه کند، آن را برای دیگران بفرستد یا اصطلاحاً Share کند و در صورت تمایل، آن را به سبد ،ید خود اضافه کند.
یکی از نمونههای ساده اما جذاب کال تو اکشن، این روش دعوت به نصب اپلیکیشن است:
در این تصویر، هم امکان ورود شماره موبایل در اختیار مخاطبان قرار داده شده و از طرفی برند میتواند شمارهها را جمعآوری کند، هم امکان دانلود آسان اپلیکیشن وجود دارد و هم به مزایای استفاده از اپلیکیشن اشاره شده است.
روش دیگری برای استفاده از دکمه CTA، ،یب بنرهای سایت با دکمههای تعاملی است. به دو نمونه زیر که برای تبلیغات بلک فرایدی و هدایت افراد طراحی شده توجه کنید:
فرمهای ثبت نام
یکی دیگر از انواع رایج کال تو اکشن، فرم ثبت نام است. این فرمها میتوانند در سادهترین حالت، مربوط به ورود شماره موبایل یا ایمیل برای عضویت در سایت یا عضویت در خبرنامه باشند، یا اطلاعات بیشتری مانند نام و نام خانوادگی، آدرس، تاریخ تولد و… را از کابر درخواست کنند. این فرمها به برندها کمک میکنند تا اطلاعات مشتریان را به سادگی به دست بیاورند و برای شخصیسازی بازاریابی پیامکی، یا ارائۀ تخفیفها و پیشنهادات ویژه از آنها استفاده کنند.
ممکن است برخی از فرمها نیز اطلاعات بیشتری را درخواست کنند:
کال تو اکشن در شبکههای اجتماعی
دعوت به لایک، کامنت، انواع با،های سوال، نظرسنجیها، بازیها یا گیمیفیکیشن، قرعهکشیها، دعوت به منشن ، افراد دیگر در کامنت و… از روشهای ایجاد CTA در شبکههای اجتماعی هستند. ممکن است ،بوکارها در صفحات اینستاگرام به روشهای مختلفی از مخاطبان خود بخواهند که با برند ارتباطی برقرار کنند. به همین ترتیب میتوانند لایک و کامنتهای بیشتری دریافت کنند، مخاطبان را بیشتر درگیر کنند، افراد بیشتری را به دنبال ، صفحات اجتماعی خود ترغیب کنند و فروش برند را افزایش دهند.
حتما بخو،د: برگزاری نظرسنجی ؟ نبض بازار را در دستان خود بگیرید!
در بسیاری از موارد، ممکن است برندها در پیج اینستاگرام خود اعلام کنند که برندگان یک مسابقه خاص، کد تخفیفی را به ،وان جایزه ،ب میکنند؛ در واقع برند به این روش، هم باعث ایجاد تعامل مخاطب با صفحۀ خود میشود، هم با اهدای کد تخفیف باعث رضایت مخاطبان شده و هم فروش محصولات خود را افزایش میدهد!
نمونههای CTA برندها در صفحات شبکههای اجتماعی
یکی از روشهای اصلی برای ایجاد کال تو اکشن در اینستاگرام یا سایر شبکههای اجتماعی، دعوت افراد به لایک، کامنت یا فالو ، صفحه است. برای مثال، به این پستها توجه کنید:
در این پستها، برند خانومی مخاطبان را به فالو ، صفحه و کامنت گذاشتن ترغیب کرده و در ازای این کار، تخفیفهایی را به آنها ارائه میکند. به این ترتیب، تعامل مخاطبان با پیج و فروش را به صورت همزمان افزایش میدهد.
از دیگر انواع CTAها در شبکههای مجازی، بازیسازی یا گیمیفیکیشن است. به این نمونه توجه کنید:
در این پست، سیب 360 با طراحی یک بازی ساده، از مخاطبان خواسته تا پاسخ درست را کامنت بگذارند و تخفیف هدیه بگیرند.
همچنین، میتوان به سادگی و با ایجاد یک با، سوال در استوریها یا درج لینک یک صفحۀ خاص وبسایت در استوری، CTA را ایجاد کرد. نمونهای از کال تو اکشن با ایجاد کوئسشن با، در استوری را مشاهده میکنید:
کال تو اکشن متنی
هر محتوای متنی که برای ترغیب مشتریان به انجام یک عمل خاص مانند تعامل در شبکههای اجتماعی، یا طی مسیرهای خاص در وبسایت و اپلیکیشن نوشته شود، نوعی کال تو اکشن متنی است. برای مثال، جملات زیر نوعی CTA متنی هستند:
- برای ،ب اطلاعات بیشتر با پشتیب، ارتباط بگیرید.
- فایل راهنمای رایگان را دریافت کنید تا با جزئیات این محصول بیشتر آشنا شوید.
- برای دریافت مشاوره رایگان عدد 3 را در دایرکت ارسال کنید.
- دیدگاههای خود درباره این مقاله را برای ما کامنت بگذارید.
بازاریابی پیامکی، ایجاد کال تو اکشن با متنهای کوتاه
یکی از روشهای سریع برای تعامل با مخاطبان و مشتریان، بازاریابی پیامکی و ارسال اس ام اسهای تبلیغاتی است که امکان ایجاد CTAهای کوتاه، ساده و کارآمد را نیز برای ،بوکارها فراهم میکند. نظرسنجی پیامکی، ارسال لینک در پیامک، درج شماره تماس، تشویق به ،ید با انواع پیامک تخفیف و بسیاری از موارد دیگر، از نمونههای ایجاد کال تو اکشن با پیامک هستند.
برای مثال، به نمونه پیامکهای زیر توجه کنید:
زهرا عزیز
۱۲۰هزار تومان+ارسال رایگان هدیه ،ید اول شما از تپسیشاپ
کد: TS6s38
کف سبد۳۰۰
⌛️تا ۳روز
شروع ،ید👇
l.tpshp.co/wJNSSk
لغو۱۱
موسسه افرا برگزار میکند
«کارگاه پرسش و پاسخ ارتباطات در موسسات نیکوکاری»
زمان: سهشنبه ۶ آذر ۱۴۰۳ از ساعت ۱۵ الی ۱۷ (آنلاین)
راهنمای ثبتنام:
https://afraway.org/ws/
ثبتنام رایگان:
https://afraway.org/prqa
لغو11
دانشگاه تهر، شوید
دوره DBA، MBA
مدیریت ،ب و کار
مشاوره=ارسال7
لغو11
⭐️مسابقه پیش بینی المپیکی همراه اول
درست پیشبینی کن و ۱ گیگ اینترنت جایزه بگیر🤩
❓به نظر شما در المپیک ۲۰۲۴ پاریس، کدام تیم کاروان ایران بیشترین تعداد مدال را دریافت میکند؟
1-تیم کشتی
2-تیم وزنه برداری
3-تکواندو
⭕️لطفا فقط “عدد” گزینه مورد نظر را به سرشماره ۸۹۶۲ ارسال بفرمایید.
⏳فرصت شرکت در مسابقه تا پایان روز 18 مرداد
” همراه عزیز، با تکمیل نظرسنجی تجربه پس از ،ید، ما را در ارائه خدمات با کیفیت تر یاری میکنی!✨
نظرت برامون خیلی با ارزشه !👇🏻
https://khanoumi.porsline.ir/s/qvZbjjO/?factor=5404304
خانومی
لغو11″
فیلمو ببین!
200 میلیون تومان جایزه نقدی با تماشای آنلاین فیلم «بی پی ام بند» در «سینما همراه»
برای ،ید بلیت عدد 1 را به همین سرشماره ارسال کنید.
لینکهای داخلی
فرض کنید در مقالهای که در یک بلاگ مینویسید، مقالات مرتبط با موضوع را معرفی کنید و به آنها لینک بدهید. یا در صفحۀ فروش یک محصول، لینک محصولات و خدمات مرتبط را نیز قرار دهید. به این طریق میتو،د با لینکهای داخلی، بازدید صفحات مختلف سایت خود را افزایش دهید و کاربر را به صفحاتی هدایت کنید که احتمالاً برای او جذاب خواهد بود.
حتما بخو،د: راهنمای کامل ارسال پیامک برای اصناف و مشاغل
اصول طراحی کال تو اکشن جذاب
درست است که استفاده از CTA تاثیر بسیار قابلتوجهی بر افزایش فروش و افزایش تعامل با مشتریان دارد، اما گاهی اوقات، رعایت ن، اصول طراحی آن میتواند نتایج ع، را به دنبال داشته باشد. در واقع، کال تو اکشن با طراحی اصولی، تاثیر بیشتری بر افزایش نرخ تبدیل و افزایش تعامل با کاربران خواهد داشت. مهمترین نکاتی که در طراحی CTA اثرگذارند، به شرح زیر هستند:
مشخص ، هدف
به دنبال چه چیزی هستید؟ دکمه، متن، یا هر نوع دیگری از CTA که در پی طراحی آن هستید، باید چه پیامی را به مخاطب منتقل کند؟ اولین گام این است که مشخص کنید هدف شما از ایجاد این کال تو اکشن چیست و چه چیزی را از مخاطب خود میخواهید.
نوشتن متن گیرا
متنی که برای فراخوان به عمل مینویسید را با دقت انتخاب کنید. از جملات یا عبارات کوتاه و ساده استفاده کنید که به راحتی قابل درک باشند، حس کنجکاوی را در مخاطب خود ایجاد کنید و مستقیماً منظور خود را برس،د. اگر CTA از نوع متنیست، یا در شبکههای اجتماعی استفاده میشود، به کاربر بگویید با انجام این عمل چه چیزی به دست میآورد و بر مزایای آن تاکید کنید. به علاوه میتو،د با ایجاد حس فوریت، با استفاده از عباراتی مانند «فقط امروز»، «مدت محدود»، «تخفیف برای 100 نفر اول» و… تمایل بیشتری را در مخاطب ایجاد کنید.
طراحی بصری جذاب
در طراحی دکمۀ کال تو اکشن، نکات متنوعی وجود دارند که رعایت آنها باعث جلب توجه بیشتر بازدیدکنندگان میشود. استفاده از رنگی که در ،یب با سایر المانها بیشتر جلب توجه میکند، اندازه، شکل و محل قرارگیری دکمه از اهمیت زیادی برخوردارند. سعی کنید در طراحی CTA، این نکات را در نظر داشته باشید:
- اندازه دکمه CTA را طوری در نظر بگیرید که به راحتی دیده شود.
- شکل دکمه را متن، با تم کلی وبسایت یا اپلیکیشن خود انتخاب کنید.
- دکمۀ CTA را جایی قرار دهید که به راحتی دیده شود و در مسیر طبیعی نگاه کاربر باشد.
- بهتر است دکمۀ کال تو اکشن را به صورت توپر طراحی کنید.
- از ،میشن برای طراحی دکمه استفاده کنید تا بیشتر توجه مخاطب را جلب کنید.
- رنگی را انتخاب کنید که علاوه بر همخو، با هویت بصری برند، برای مخاطب نیز جلب توجه کند. دقت کنید که تضاد رنگ دکمه با بکگراند و همچنین متن دکمه را نیز مد نظر داشته باشید.
- به ریسپانسیو بودن دکمه توجه کنید و سازگاری آن با صفحۀ نمایش تلفن همراه را هم در نظر بگیرید.
نمونههای کال تو اکشن برندهای مختلف
برندهای بزرگ از انواع مختلفی از CTA استفاده میکنند تا مخاطبان را جذب و هدایت کنند. در ادامه، چند نمونه کال تو اکشن از برندهای ایر، مختلف را با هم مرور میکنیم:
دیجی کالا
به این مثال توجه کنید که دکمههای CTA چگونه میتوانند مسیر بازدیدکنندۀ سایت را مشخص کنند و او را به صفحات مختلف هدایت کنند:
برای مثال، در این ،مت، روی «چرخ و بخت» کلیک میکنیم؛ میبینید که وارد صفحه گردونۀ شانس میشویم و در صورت تمایل به چرخاندن گردونۀ شانس، با این پیام مواجه میشویم:
به همین ترتیب، به آس، به صفحۀ ماموریتها وارد میشویم و میبینیم که برای جمعآوری امتیاز میتوان از چه روشهایی استفاده کرد.
در واقع، مسیری برای هدایت ما به این صفحه و در نهایت انجام ،ید، نصب اپلیکیشن و… طراحی شده بود. مسلم است که ممکن است برخی مخاطبان برای تکمیل امتیازات خود، کمهزینهترین گزینه مانند نصب اپلیکیشن را انتخاب کنند و برند به یکی از اه، خود که افزایش کاربران اپلیکیشن بوده، برسد.
اسنپ
برند اسنپ در تولد 10 سالگی خود، کمپینی را راهاندازی و از روشی ،یبی برای کال تو اکشن استفاده کرد. به کپشن این پست اسنپ توجه کنید:
در اولین مرحله، با «شخصیت اسنپی» و «قرعهکشی تور مالدیو» مخاطب را به سمت آپدیت اپلیکیشن هدایت میکند، سپس از او میخواهد که تصویر شخصیت اسنپی خود را استوری کند، کامنت بگذارد و صفحه اینستاگرام را فالو کند. به این ترتیب، مخاطب را به انجام عملی دعوت میکند که برای او جذابیت دارد (تست شخصیت اسنپی) و همچنین، او را به سمت اه، برند نیز هدایت میکند.
حتما بخو،د: تبلیغات هدفمند در بومهن، پیامتان را به دست مشتری واقعی برس،د !
بیت پین
در صفحه اصلی سایت بیت پین، به یک کال تو اکشن ساده برمیخوریم که به آس، و با یک توضیح کوتاه و ،یب CTA متنی با دکمۀ کال تو اکشن، بازدیدکنندۀ سایت را به انجام معامله ارز دیجیتال دعوت میکند:
ملی پیامک
هنگام مراجعه به صفحه اصلی سایت ملی پیامک با موبایل، دو دکمۀ CTA ساده برای ثبت نام و مشاوره تلفنی رایگان را میبینیم که حتی با وجود اسکرول ، صفحه، همچنان پایین صفحه قرار دارند تا جلوی دید مخاطب باشند.
بررسی عملکرد و نرخ تبدیل CTA
درست است که ایجاد کال تو اکشن برای افزایش نرخ تبدیل از اهمیت بالایی برخوردار است، اما ممکن است CTAها بدون تحلیل و بررسی عملکرد، نتیجۀ خاصی را به همراه نداشته باشند. در واقع ممکن است به هر طریقی در وبسایت یا اپلیکیشن خود CTA ایجاد کرده باشید، اما چون عملکرد آن را بررسی نمیکنید، ند،د که بازدهی خوبی را به همراه داشته یا نه. ممکن است بتو،د با ایجاد تغییرات جزئی، بازدهی بسیار بیشتری را دریافت کنید، اما بدون تست و تحلیل، به این موضوع پی نخواهید برد. در ادامه، به توضیح یکی از پرکاربردترین روشها برای بررسی عملکرد CTA میپردازیم:
تست A/B برای بررسی عملکرد کال تو اکشنها
از روشهایی که به ،بوکارها کمک میکند تا بازدهی CTAهای خود را اندازهگیری کنند، تستهای A/B هستند. به زبان ساده، تستهای A/B، نوعی تست مقایسهای هستند که بین دو ،صر A و B انجام میشوند. برای بررسی عملکرد کال تو اکشن با تست A/B، با ایجاد دو نسخۀ متفاوت از CTA در سایت یا اپلیکیشن و اجرای همزمان آنها، میتو،د هر دو را در یک بازه زم، ی،ان مقایسه کنید و تاثیر عملکرد هر یک را به دقت زیر نظر قرار دهید.
برای مثال، میتو،د در نسخۀ A، دکمه کال تو اکشن برای شروع یک دوره در سایت خود را تنها با متن «شروع» طراحی کنید و متن دکمۀ در نسخه B را به صورت «شروع نسخه رایگان» بنویسید. تست A/B را طوری برنامهریزی کنید که به صورت تصادفی، 50 درصد از کاربران دکمۀ A و 50 درصد از آنها دکمۀ B را در سایت مشاهده کنند. بعد از یک مدت زمان از پیش برنامهریزی شده، بررسی کنید که کدام یک از CTAها تاثیر بیشتری داشته و بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کرده است. دقت داشته باشید که در این تست، فقط و فقط یک المان را تغییر دهید.
سعی کنید مدت زمان کافی، مثلاً یک تا دو هفته را برای این تحلیل عملکرد در نظر بگیرید و به شاخصهای مورد نظر خود مانند نرخ کلیک، نرخ تبدیل، مدت زمان ماندگاری در صفحه و… توجه کافی داشته باشید.
بعد از تحلیل، نسخهای که نتایج بهتری را به همراه داشته در سایت خود پیادهسازی کنید و به طور کلی، سعی کنید از تستهای A/B برای تحلیل عملکرد بخشهای مختلف وبسایت یا اپلیکیشن خود استفاده کنید تا بتو،د بر اساس نیاز و علاقه مخاطبان، اوضاع را بهبود دهید.
نتیجهگیری؛ تاثیر استفاده از کال تو اکشن در افزایش نرخ تبدیل
استفاده از کال تو اکشنهایی که به صورت اصولی طراحی شده باشند، کلید موفقیت هر ،بوکاریست. با استفاده از CTA درموقعیتهای من،، میتوان کاربران را به سمت انجام اقدامات مورد نظر هدایت کرد و به طور چشمگیری نرخ تبدیل را افزایش داد. یک CTA قوی، نه تنها میتواند باعث بالا رفتن ترافیک وبسایت شود، بلکه با ایجاد حس فوریت و ارائه ارزش افزوده، میتواند بازدیدکنندگان معمولی را به مشتری تبدیل کند.
اگر سوال یا دیدگاهی در رابطه با این مقاله دارید، از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.
منبع: https://www.melipayamak.com/blog/posts/cta-guide-conversion-tips/